Marta Guzowska – seria webinariów dla scenarzystów i pisarzy

InstruktorMarta Guzowska
TypOnline Course
Data11 maja 2023 - 31 Sie 2023
Cena135 PLN
DOŁĄCZ DO WYDARZENIAZarezerwuj

Zapraszamy na serię webinariów z Martą Guzowską, skierowaną do pisarzy i scenarzystów.

Poniżej znajdziesz ich tematy i czas kiedy się odbyły.

W tej chwili możesz zakupić nagrania tych webinariów.
PS: Na dole strony możesz zakupić nagrania wszystkich webinariów.

Nagrania dostępne do końca 2023 roku.

 

11 maja, godz. 19:00 (2 godz.) 135 zł (w tym VAT 23%) PO ZAKUPIE OTRZYMASZ NAGRANIE WEBINARIUM

Web#1: Dranie. Jak stworzyć bohatera negatywnego, którego czytelnicy pokochają.

Czy można stworzyć bohatera negatywnego, którego pokochają czytelnicy i widzowie? Uwaga, spojler: można! Trzeba tylko wyposażyć go w szczególny zestaw cech.

Na tym webinarium przeanalizujemy kilka ciekawych postaci literackich i filmowych i spróbujemy wypunktować, co je łączy. Zastanowimy się również, jakie cechy powinien posiadać bohater negatywny, żeby podbić serca czytelników i widzów. I wreszcie: czy jest jakiś limit negatywnych cech, które może posiadać. 

Bohaterowie, o których będziemy mówić: Scarlett O’Hara z „Przeminęło z wiatrem”, Harry Hole z książek Jo Nesbo,  dr Hannibal Lecter z „Milczenia owiec”, Villanelle z „Killing Eve”, Dexter oraz Walter White z „Breaking Bad”. I koniecznie przeczytajcie opowiadanie Stephena Kinga „Cadillac Dolana” (wydane  Polsce w tomie „Marzenia i koszmary”, oraz zerknijcie na jakąś powieść Raymonda Chandlera, na ich podstawie porozmawiamy o bohaterze „trochę negatywnym”.


8 czerwca, godz. 19:00 (2 godz.) 135 zł (w tym VAT 23%) PO ZAKUPIE OTRZYMASZ NAGRANIE WEBINARIUM

Web#2: Piekło to inni. Jak napisać bohaterów drugo- i trzecioplanowych z krwi i kości

Bohaterowie drugo- i trzecioplanowi potrafią być dla pisarza prawdziwym piekłem. Czy pracować nad nimi równie szczegółowo, jak nad bohaterami pierwszoplanowymi? Czy zarysować ich tylko grubą kreską? Gdzie postawić granicę? Jak nie zgubić bohatera drugo- lub trzecioplanowego w toku akcji (wbrew pozorom jest to częstsze, niż myślicie)?

Postaram się odpowiedzieć na te pytania. Przyjrzymy się też typom postaci drugoplanowych. Pokażę Wam jedną złotą zasadę oraz kilka tricków, które ułatwią Wam życie z Waszymi bohaterami. 

Bohaterowie, o których będziemy mówić: Mammy z „Przeminęło z wiatrem”, Eames z „Incepcji”, Saul Goodman z „Breaking Bad”, Robert Wasener z mojej „Ofiary Polikseny”. 


6 lipca godz. 19:00 (2 godz.) 135 zł (w tym VAT 23%) PO ZAKUPIE OTRZYMASZ NAGRANIE WEBINARIUM

Web#3: Głosy w mojej głowie. Usłysz swojego bohatera

Każdy bohater powinien mówić własnym, niepowtarzalnym głosem. Łatwo to powiedzieć, trudniej napisać. Podczas tego webinarium pokażę Wam, jak dopasować głos do bohatera, zastanowimy się, gdzie leżą granice slangu, a także wykonamy kilka ćwiczeń, które ułatwią Wam wkładanie w usta bohaterów doskonale dopasowanych kwestii.


3 sierpnia, godz. 19:00 (2 godz.) 135 zł (w tym VAT 23%) PO ZAKUPIE OTRZYMASZ NAGRANIE WEBINARIUM

Web#4: Jak to powiedzieć, jak to napisać? Jak stworzyć wciągające dialogi i opisy.

Kto nigdy nie męczył się podczas czytania „opisów przyrody”, niech pierwszy rzuci kamieniem, a także zrezygnuje z udziału w tym webinarium. Co więc zrobić, kiedy czasem trzeba coś lub kogoś opisać? Jak tworzyć opisy, które wspomagają, a nie zabijają wyobraźnię? Jak stworzyć dialogi, które brzmią, jak zasłyszane w prawdziwym życiu, chociaż wcale takie nie są? Podpowiem Wam kilka sposobów i wykonamy sporo ćwiczeń.


31 sierpnia, godz. 19:00 (2 godz.) 135 zł (w tym VAT 23%) PO ZAKUPIE OTRZYMASZ NAGRANIE WEBINARIUM

Web#5: Mniej to więcej. Jak pisać pięknie

Lubię porównywać prozę do autostrady: na powierzchni widać tylko pas asfaltu. Ale żeby się dobrze jechało, pod powierzchnią musi być cała, precyzyjnie skonstruowana struktura. Kiedy jej braknie, albo kiedy jest źle wykonana, zamiast sunąć gładko, narzekamy na wyboje. Podczas tego webinarium porozmawiamy o tym, jak konstruować zdania, żeby czytelnik sunął gładko przez tekst i żeby nawet mu do głowy nie przyszło, ile pracy to kosztuje pisarza.

Koniecznie przeczytajcie „Piękny styl” Stevena Pinkera (możecie przeczytać już po zajęciach, ale kiedyś będziecie musieli, bo to lektura wybitna). Warto też przeczytać dowolne opowiadanie Ernesta Hemingwaya. Przygotujcie też fragment dowolnego tekstu literackiego, który zachwycił Was pięknem stylu (miejcie go ze sobą podczas zajęć). 



Dostęp do wszystkich webinariów 1, 2, 3, 4, 5

A jeśli chcesz mieć dostęp do wszystkich webinariów – tutaj możesz dokonać zakupu w niższej cenie 600 zł  zamiast 675 zł(w tym 23% VAT). Otrzymasz też nagrania do webinariów które się już odbyły.



PROWADZĄCA:

Marta Guzowska chce przeżyć dziewięć żyć, jak kot. Na razie ma na koncie trzy: jest archeolożką, pisarką i mamą.

Jako archeolożka pracowała w Grecji, Izraelu a także, przez kilkanaście lat w Troi, na najsłynniejszym stanowisku archeologicznym świata. 

Jako pisarka zadebiutowała w 2012 r. powieścią „Ofiara Polikseny”, która zdobyła Nagrodę Wielkiego Kalibru dla najlepszej powieści kryminalnej roku. „Głowa Niobe”. Zdobyła również nagrodę Złotego Pocisku i Nagrodę Złotego Kapelusza. Jest autorką 9 powieści dla dorosłych, serii detektywistycznej dla dzieci, a także serialu audio i wielu opowiadań. Jest też autorką autorskiego przewodnika po Wiedniu „Wiedeń. Miasto najlepsze do życia”, oraz książki non-fiction o samobójstwach nastolatków „Kończę z tym. Dlaczego dzieci nie chcą żyć”.

Razem z Leszkiem Talko stworzyła pierwszy w Polsce serial literacki „Lucja Słotka”. 

Zaś jako mama uważa, że kiedy ma się dzieci, pisanie kryminałów przychodzi naturalnie, bo cały czas ma się ochotę kogoś zabić. 

Od 15 lat mieszka w Wiedniu z mężem, dwójką dzieci i psem.