Umowa scenarzysta–producent

InstruktorIga Bałos
TypOnline Course
Data11 Lip 2022 - 13 Lip 2022
Cena99/250 zł
DOŁĄCZ DO WYDARZENIAZarezerwuj

“Szkoda czasu, pracy, marzeń, czyli o świadomym podpisywaniu umów”

Temat podpisywania umów pomiędzy scenarzystami i producentami jest niezmiennie żywy. Dlatego postanowiliśmy przybliżyć Wam niezbędne know-how, poruszając także najczęściej zadawane pytania.

Spotkania odbyły się online w dniach 11, 12, 13 lipca 2022 r. w godz. 18:00 – 20:00

 



 

Zawieranie umowy: jak to wygląda?

Celem szkolenia jest zwrócenie uwagi na kluczowe aspekty procesu zawierania i negocjowania umowy o realizację filmu/serialu na podstawie scenariusza. Spotkanie ma przygotować na sytuacje, które mogą scenarzystę zaskoczyć. Uczestnicy dowiedzą się, jakie kwestie należy przemyśleć i to niezależnie od tego, jakie warunki zaproponuje im producent.

Kluczowe kwestie:

  • Co scenarzysta wie o swojej pracy?
  • W jaki sposób wygląda typowy proces zawierania umowy z producentem?
  • Co zrobić, jeśli umowa ma być „odesłana jutro”?
  • Jak negocjować, czyli potrzeby producenta a prawa scenarzysty.
  • Czy warto korzystać z pomocy agentów?
  • Jak może pomóc prawnik?

 


Konsekwencje decyzji, dotyczących poszczególnych uprawnień scenarzysty

Celem szkolenia jest wytłumaczenie konsekwencji decyzji, dotyczących poszczególnych praw scenarzysty. Niektóre z nich można dostosować do oczekiwań autora, w przypadku niektórych, ze względu na uwarunkowania rynkowe, trzeba liczyć się z konsekwencjami, które nie zadowolą w pełni scenarzysty. Czasami można je jednak zrekompensować w drodze kompromisu.

Kluczowe kwestie:

  • Jakie prawa ma scenarzysta i dlaczego chce je producent?
  • Prawa do scenariusza a kontrola decyzyjności.
  • Dlaczego prawa niemajątkowe przekładają się na pieniądze?
  • Za co scenarzysta może oczekiwać wynagrodzenia?
  • Dodatkowi scenarzyści, script doctorzy i uwagi reżysera – jak przekłada się to na prawa autora?
  • Prawa inne, niż autorskie, jako dodatkowy atut scenarzysty

 

 


Umowa opcji

Celem szkolenia jest przedstawienie typowych problemów związanych z umową opcji. Ponieważ nie jest ona nigdzie uregulowana, na rynku panują różne zwyczaje a producenci wypracowują swoje własne praktyki. Uczestnicy będą mieli możliwość dowiedzenia się o najpopularniejszych rozwiązaniach, ewentualnych pułapkach i obszarach, które warto z producentem negocjować.

Kluczowe kwestie:

  • Jaki jest cel opcji?
  • Opcja jako szybkie sformalizowanie współpracy producent-scenarzysta
  • Czy wykonana opcja oznacza zaangażowanie scenarzysty do projektu?
  • Rozwiązania przyjmowane przez producentów w ramach umów opcji.
  • Co mieści się w zwyczajach rynkowych a na co nie należy się zgadzać?

 

 


PROWADZĄCA:

Iga Bałos

doktor nauk prawnych, specjalizuje się w prawie własności intelektualnej oraz prawie zwalczania nieuczciwej konkurencji. Adiunkt w Instytucie Prawa Prywatnego Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie, członek Centrum Prawa Designu, Mody i Reklamy (UŚ). Stypendystka The Hague Academy of International Law przy Międzynarodowym Trybunale Sprawiedliwości w Hadze. Jest ekspertem krajowym w projekcie (2020-2024) realizowanym na zlecenie Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (Collection of National Key Enforcement Judgments Related to Intellectual Property Rights).

Prowadzi zajęcia m.in. dla studentów kierunku Organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej. Jest autorką wielu publikacji naukowych oraz książki „Prawo dla filmowców”. Bywa gościem w audycjach w Radio Tok FM, brała udział w panelu Pro Industry podczas festiwalu Off Camera (2019, 2022) oraz drugiej edycji Film the Book. Jest autorką felietonów o tematyce prawnej publikowanych w kwartalniku Film&TvKamera – specjalistycznym magazynie zaadresowanym do osób zajmujących się produkcją filmową i telewizyjną. Od kilku lat prowadzi blog sPRAWNA EDUKACJA, na którym najwięcej uwagi poświęca sprawom filmowym (www.sprawnaedukacja.pl). Na stałe współpracuje z kancelarią r. pr. Katarzyny Jasińskiej w Krakowie.