Psychologia w filmie
Psychologia w filmie: opowiadaj historie w sposób wiarygodny psychologicznie
Film to opowiadanie historii, a historie bronią się, gdy są wciągające.
Jednym z kluczowych filarów, na których budowane są dobre historie jest wiarygodność psychologiczna.
Dlatego zajęcia z psychologii w filmie i pracy scenarzysty mają na celu wyposażenie uczestników kursu w narzędzia psychologiczne niezbędne do projektowania ciekawych postaci, ich motywacji i konfliktów, w których biorą udział.
Program zajęć:
- Typy i zaburzenia osobowości czyli jak korzystać z psychologii w budowaniu postaci?
Wiedza z obszaru typów osobowości, zaburzeń i chorób psychicznych daje scenarzystom możliwości kreowania historii i scen opowiedzianych językiem filmowym, ponieważ działaniom każdego człowieka towarzyszą motywacje, konflikty, lęki, sposoby budowania relacji i postrzeganie siebie.
Dlatego ważne jest, aby w budując postać oraz konflikt, w którym uczestniczy wiedzieć jakie zachowania oraz język będą wiarygodne psychologicznie oraz interesujące filmowo.
- osobowość dyssocjalna (To nie jest kraj dla starych ludzi)
- osobowość anankastyczna (Lepiej być nie może)
- osobowość lękliwa (unikająca) (Amelia)
- osobowość zależna (Kolor purpury)
- osobowość histrioniczna (Hope Gap)
- osobowość chwiejna emocjonalnie, typ impulsywny (Upadek)
- osobowość chwiejna emocjonalnie, typ borderline (z pogranicza) (Fatalne zauroczenie)
- osobowość paranoiczna (Czarownice z Salem)
- osobowość schizoidalna (Człowiek, którego nie było)
- Główne psychologiczne mechanizmy obronne oraz ich potencjał filmowy
Najprościej rzecz ujmując mechanizmy obronne w psychologii, to świadome lub nieświadome sposoby redukowania napięcia i lęku. Są potrzebne do utrzymywania równowagi psychicznej, ale stosowane nadmiernie i nieadekwatnie mogą być źródłem problemów psychicznych. Wiedza filmowca z zakresu tych mechanizmów stwarza ogromne możliwości dramaturgiczne do opowiadania historii w sposób dramatyczny i komediowy.
- Zaprzeczanie i wyparcie
- Tłumienie
- Projekcja i przemieszczenie
- Formowanie reakcji
- Regresja i fiksacja
- Identyfikacja
- Racjonalizacja
- Izolacja
- Sublimacja
Przykłady mechanizmów obronnych zostają zobrazowane dzięki filmom: Hope Gap, Jabłka Adama, Fuga, Fanatyk, The Act, Życie jest piękne, Manchester by the Sea, Gniew, Pręgi, Miłość Larsa.
Prowadzący:
Robert Milczarek – psycholog i psychoterapeuta z 16 – letnim stażem zawodowym www.robertmilczarek.pl, współautor projektu psychoedukacji poprzez sztukę filmową www.seanspsychologiczny.pl, scenarzysta, absolwent Rocznego Kursu Scenariopisarstwa StoryLab.Pro.
Zorientowany w swojej pracy scenariuszowej na kino społeczno – psychologiczne w konwencji komediodramatu, dramatu psychologicznego, thrillera i horroru psychologicznego.
Moderator i ekspert podczas spotkań z twórcami i widzami podczas wydarzeń filmowych, m.in.: Millenium Docs Against Gravity, Festiwal Filmów Antydepresyjnych RELANIUM, Festiwal Filmów Psychologicznych PSYCHOKINO – człowiek w relacjach, Forum Kina Europejskiego Cinergia, Filmoterapia z Sensem.
Ekspert Magazynu Sens Psychologia dla Ciebie i Wydawnictwa Zwierciadło.