Kurs online: NARRACJA 2.0

Instruktor
TypOnline Course
Data29 Wrz 2018
Cena797 zł
DOŁĄCZ DO WYDARZENIAZarezerwuj

Wielowątkowe i nieliniowe formy prowadzenia narracji.

Start 29 września 2018 r.

Nowoczesna narracja

Każdy współczesny scenarzysta, który poznaje tajniki zawodowego rzemiosła i zgłębia strukturę trzech aktów, zastanawia się „no dobrze, a jeśli NIE chcę zaczynać filmu od przedstawienia normalnego świata bohatera?” albo „ale przecież w [tytuł filmu] nie ma trzech aktów, a to super film!”.
No właśnie. Dzisiejsza publiczność ma ogromną przyjemność z historii, które nie są prowadzone linearnie i dlatego coraz częściej historie, które do nas przychodzą, proszą się o to, by poprowadzić je nieliniowo. W przypadku serialu, powieści czy gry – to absolutna podstawa!

 

I wtedy pojawia się pytanie: jak to zrobić?

Odpowiedź jest prosta: poznać struktury charakterystyczne dla różnych typów narracji nieliniowej. Poznać, przećwiczyć, po czym z pełną świadomością wykorzystać je do swojej opowieści.

W narracji nieliniowej ciekawe jest to, że każda z tych struktur najlepiej sprawdza się w odniesieniu do konkretnej tematyki, przesłania lub nastroju naszej historii. Jeśli więc wiemy, co chcemy powiedzieć naszym scenariuszem, czy powieścią, łatwo nam będzie to osiągnąć, wybierając odpowiednią strukturę.

 

Jedyny taki kurs w Polsce

Program kursu oparty jest na podręczniku Lindy Aronson „Scenariusz na miarę XXI – obszerny przewodnik po technikach pisania nowoczesnych scenariuszy filmowych”. Pierwszy nakład tej publikacji wyczerpał się, a znalezienie jej w drugim obiegu jest dziś sporym wyzwaniem!

Kurs jest więc esencją tej książki. Uczestnicy mogą liczyć na solidną dawkę praktycznej wiedzy, sporą ilość przykładów i praktycznych ćwiczeń, a także wiele materiałów w postaci PDF z podsumowaniem zagadnień teoretycznych.

Przed kursem uczestnicy otrzymają listę rekomendowanych filmów do obejrzenia.

 

Program i harmonogram kursu

 29 września 2018

LEKCJA 0 – WPROWADZENIE – Przedstawienie podstawowej terminologii i zagadnień, które będą wykorzystywane w dalszej części kursu.

  • iskra i żar
  • przesłanie i scenario
  • struktura trzech aktów
  • linia akcji i linia relacji
6 października 2018

LEKCJA 1NARRACJA TANDEMOWA – Dowiesz się, jak prowadzić wątki rozwijające się równolegle, jak je przeplatać, w jakich momentach przeskakiwać z jednej historii w drugą i poznasz kilkanaście „powiązań”, które zapewnią spójność Twojej historii. Tak prowadzi się narrację w serialach, ale ma to też zastosowanie w filmach fabularnych, tak jak w „To właśnie miłość” (2003) czy „Labirynt Fauna” (2008).

13 października 2018

LEKCJA 2 NARRACJA Z MULTIPROTAGONISTĄ – Wreszcie zrozumiesz, jak poprowadzić historię grupy postaci we wspólnej przygodzie! Poznasz funkcje i role, jakie przyjmują bohaterowie oraz tematy poruszane w takich opowieściach. Nauczysz się jak przeprowadzić taką fabułę w sposób spójny i wciągający – jak w filmach „Mała Miss” (2006) czy „American Beauty” (1999).

20 października 2018

LEKCJA 3 NARRACJA Z PODWÓJNĄ PODRÓŻĄ – Nauczysz się, co jest kluczem do prowadzenia dwóch historii, które rozwijają się równolegle, jak w filmach „Gdzie jest Nemo?” (2003), czy „Życie na podsłuchu” (2006)

27 października 2018

LEKCJA 4RETROSPEKCJE CZ. 1 – Poznasz pięć zabiegów wykorzystujących skoki w chronologii, czyli retrospekcje: ilustrującą, okładkową, zapowiadającą, żałującą i przełomową. W przykładach odniesiemy się do „Pulp Fiction” (1994), „Annie Hall” (1977), „Titanic” (1997), „Michel Clayton” (2007), „Paragraf 22” (1970).

3 listopada 2018

LEKCJA 5RETROSPEKCJE CZ. 2 – Retrospekcja z podwójną narracją: niezrealizowane marzenie – Nauczysz się, jak prowadzić dwa wątki dotyczące tej samej postaci, z których jeden rozgrywa się w teraźniejszości, a drugi w przeszłości. Dowiesz się, jak zbudować bohatera, który jest protagonistą w jednej przestrzeni czasowej i jednocześnie (!) antagonistą w drugiej. Fascynujące! Tę strukturę widać np. w „Angielskim pacjencie” (1996) i w „Slumdog. Milioner z ulicy” (2009).

10 listopada 2018

LEKCJA 6RETROSPEKCJE CZ. 3 – Retrospekcja z podwójną narracją: studium przypadku – Poznasz kolejną strukturę, w której jeden z wątków rozgrywa się w teraźniejszości, a drugi przenosi nas w wydarzenia przeszłe. Tym razem jednak nauczysz się, jak prowadzić fabułę, gdy chcesz, by najważniejsza postać w historii pozostała nieodgadniona i tajemnicza – jak w filmach „Obywatel Kane” (1941) czy „Podejrzani” (1995).

17 listopada 2018

LEKCJA 7NARRACJA KONSEKUTYWNA – Poznasz cztery różne sposoby na przedstawienie kilku historii w obrębie jednej zamkniętej całości i dowiesz się, jakie zabiegi zastosować, by Twoja historia była spójna i trzymała zainteresowania widza. W przykładach odniesiemy się do filmów: „Zakochany Paryż” (2006), „Begnij Lola biegnij” (1998), „Pokuta” (2007), „Miasto Boga” (2002).

24 listopada 2018

LEKCJA 8HYBRYDA: PRZEŁAMANY TANDEM – Uwieńczeniem kursu jest lekcja, w której poznajesz strukturę łączącą narrację wielowątkową i narrację nieliniową! Zobaczysz, jakich zabiegów używać, gdy zechcesz jednocześnie przeplatać kilka wątków, które rozgrywają się w różnych (!) przestrzeniach czasowych – jak dokonali tego twórcy filmów „Godziny” (2002) czy „Babel” (2006).

Koszt uczestnictwa

W zależności od Twoich potrzeb, możesz wybrać jeden z trzech pakietów uczestnictwa w kursie.

Decydując się na pakiet Podstawowy (767 zł), masz dostęp do wszystkiego, co jest Ci potrzebne do opanowania wiedzy oraz do wszystkich treści bonusowych, które pojawią się w trakcie trwania kursu.

W pakiecie Konsultant (1147 zł) masz dodatkowo możliwość pracy nad dowolnym Twoim projektem (niekoniecznie nieliniowym) z profesjonalnymi konsultantami scenariuszowym StoryLab.pro.

Pakiet Homework (1247 zł) obejmuje omówienie Twoich prac domowych zawartych w kursie z Agnieszką Kruk. Pakiet obejmuje osiem jednogodzinnych spotkań grupowych online. Dostępnych jest tylko sześć miejsc.

1 2 3