Mistrzowski Kurs Adaptacji cz.1

InstruktorAgnieszka Kruk
TypOnline Course
Data23 Sty 2021
Cena650 zł / mc
DOŁĄCZ DO WYDARZENIAZarezerwuj

Osiem spotkań online w soboty co trzy tygodnie (z wyjątkiem Wielkiej Soboty).
Zajęcia w godzinach 10:00 – 16:00, z przerwą obiadową.

Start: 23 stycznia 2021
Finał: 19 czerwca 2021

Choć kino posiłkuje się literaturą praktycznie od początku swojego istnienia, a sztuka adaptacji jest jednym z głównych nurtów badań filmoznawczych, to tematyka ta niezwykle rzadko bywa przewodnim motywem kursów scenariopisarskich. Stawiają one bowiem zarówno przed uczestnikami, jak i prowadzącym wyzwanie wybiegające daleko poza przyswojenie technicznych elementów konstruowania scenariuszy. To dziesiątki godzin, które trzeba poświęcić najpierw na lekturę, potem na obejrzenie ekranizacji, a następnie na analizy porównawcze oryginałów i adaptacji.

Rafał Pawłowski, krytyk filmowy

PROGRAM

Odpowiadając na duże zainteresowanie i chęć rzetelnego zgłębienia tematu adaptacji literatury na scenariusz, proponujemy mistrzowski kurs, który będzie składał się z dwóch części

  • teoretyczno-warsztatowej
  • scenariopisarskiej

W pierwszej części skupimy się więc na przygotowaniu solidnego fundamentu do ewentualnego rozpisywania własnej adaptacji w drugiej połowie 2021 roku. 

W ramach zajęć zapoznamy się z:

  • podstawowymi elementami warsztatu scenariuszowego
  • zasadami tworzenia historii fabularnych, budowaniem konfliktu i napięcia
  • technikami kreowania wielowymiarowych i interesujących postaci
  • liniowymi strukturami narracji
  • strukturami narracji nieliniowych i wielowątkowych

Uczestniczki i uczestnicy kursu nauczą się:

  • pisać jednostronicowe streszczenia dużych projektów
  • uruchamiać wyobraźnię, czerpiąc z opanowanych schematów
  • prezentować swoje projekty w formie one-pager’a

Przez osiem spotkań analizujemy osiem adaptacji, które różnią się od siebie na poziomie struktury, interpretacji oraz wierności (lub nie) względem literackiego oryginału. Najpierw zapoznajemy się z materiałem wyjściowym, nauczymy się go streszczać i odnajdywać potencjał do adaptacji. Na koniec bloku obejrzymy ekranizację i wyciągamy wnioski, analizując zarówno dobre, jak i mniej udane zabiegi zastosowane przez filmowców.

Każde zajęcia składają się z następujących elementów:

  • odniesienie się do prac domowych
  • wybrane zagadnienie z teorii scenariopisarstwa (teoria i praktyczne ćwiczenia)
  • omówienie książki, która jest podstawą wybranej adaptacji
  • oglądanie filmu*
  • dyskusja i wnioski.

Pomiędzy spotkaniami czytamy książki oraz piszemy zadania domowe (ok. dwóch stron). Pierwsza praca domowa jest do wykonania już przed pierwszymi zajęciami.

Lista tytułów, które będą omawiane na poszczególnych zajęciach, zostanie przesłana uczestnikom, którzy zdecydowali się na udział w kursie.

Spotkania odbywają się online i są rejestrowane. Linki do nagrań będą udostępniane uczestnikom na określony czas.

*Ze względu na realizowanie kursu w trybie online, każdy z uczestników będzie zobowiązany do zapewnienia sobie dostępu do omawianych filmów, seriali i książek. Organizatorzy zapewniają, że wszystkie proponowane tytuły są aktualnie dostępne w legalnych źródłach. Wiąże się to jednak z dodatkowym kosztem wykupienia abonamentu lub nabycia.


UWAGA: W pierwszej części kursu NIE ROZPISUJEMY własnych projektów.

Praca nad własną adaptacją planowana jest w drugiej części kursu, która będzie realizowana w porozumieniu z wydawnictwami, a scenariusze będą rozwijane przy indywidualnym wsparciu certyfikowanych konsultantów scenariuszowych StoryLab.pro oraz w partnerstwie z Krajową Izbą Producentów Audiowizualnych KIPA.
Druga część kursu zakończy się pitchingiem przed branżą audiowizualną.


 

Harmonogram spotkań

Soboty, godz. 10:00 – 16:00 (w tym przerwa obiadowa).

Wydarzenie dodatkowe: 9 stycznia

Zjazd #1: 23 stycznia: „Sen nocy letniej” William Shakespeare

Zjazd #2: 13 lutego: „Milczenie owiec” Thomas Harris”

Zjazd #3: 6 marca: „Lot nad kukułczym gniazdem” Ken Kesey

Zjazd #4: 27 marca: „Slumdog, milioner z ulicy” Vikas Swarup

Zjazd #5: 17 kwietnia: „Zagubiona dziewczyna” Gillian Flynn

Zjazd #6: 8 maja: „Godziny” Michael Cunningham

Zjazd #7: 29 maja: „Steve Jobs” Walter Isaacson

Zjazd #8: 19 czerwca: „Gambit królowej” Walter Tevis


PROWADZĄCA

Agnieszka Kruk

Pracująca międzynarodowo ekspertka od rozwoju scenariusza, scenarzystka, edukatorka, script coach. Współtworzyła ok. 1200 odcinków seriali emitowanych w prime time w największych polskich stacjach telewizyjnych. Współpracuje z topowymi polskimi producentami i nadawcami, jako head-writer prowadzi prace literackie, a także pomaga producentom budować zespoły scenariuszowe. Autorka programów kształcenia scenarzystów i konsultantów scenariuszowych. Twórczyni i organizatorka festiwalu Script Fiesta (2012-2017). Tłumaczka książki Lindy Aronson „Scenariusz na miarę XXI wieku”. Jurorka w konkursach scenariopisarskich i filmowych. Ekspertka oceniająca wnioski w programie Creative Europe MEDIA oraz dla Łódzkiego Funduszu Filmowego.

Prowadziła gościnne wykłady w pierwszej edycji kursu adaptacji scenariuszowej dla literatów organizowanego w Warszawskiej Szkole Filmowej. W drugiej edycji tego kursu (2014-2015) była odpowiedzialna za opracowanie programu całego szkolenia i prowadzenie zajęć scenariopisarskich.

Temat adaptacji poruszała podczas wykładów i warsztatów organizowanych m.in. w ramach Big Book Festival, Festiwalu Conrada czy CANAL+ Series Lab.

100% projektów, w których development jest obecnie zaangażowana scenariopisarsko, to właśnie adaptacje.

adaptacja-series-lab

Wykład Agnieszki Kruk o adaptacji podczas CANAL+ Series Lab 2017 r.


Uczestnictwo

Koszt uczestnictwa

płatność comiesięczna 650 zł lub płatność jednorazowa 3500 zł za 6 miesięcy - od stycznia do czerwca 2021.
  •  (Opłata zawiera podatek VAT 23%).

 

OPINIE UCZESTNIKÓW

poprzednie edycje

Moim ukochanym filmem są „Godziny” do których scenariusz, na podstawie powieści Michaela Cunninghama, napisał David Hare. Oglądałam ten film kilkanaście razy. Na zajęciach poświęconych adaptacji prowadzonych przez Agnieszkę Kruk mogłam ten film rozłożyć na części pierwsze i to sekunda po sekundzie. To była wielka frajda, ponieważ Agnieszka jest wspaniałym nauczycielem i coachem. Ma ogromną wiedzę i potrafi ją tak przekazać, że chce się uczyć więcej i więcej. Jest też wymagająca. Idąc do niej na zajęcia zawsze starałam się być przygotowana i to nawet nie dla siebie samej, ale dlatego, żeby jej nie zawieść, bo wiedziałam, że ona ucząc nas daje z siebie wszystko. Zajęcia w Story Lab pomogły mi nie tylko lepiej rozumieć sztukę filmową, ale także redagować książki w taki sposób, żeby były bardziej przystępne i ciekawsze dla odbiorców. Chętnie bym na nie wróciła!

Iza Bartosz, redaktor naczelna wydawnictwa OsnoVa

Kurs Adaptacji zaczął się od trzęsienia ziemi: znane nam z dzieciństwa bajki okazały się mieć precyzyjnie stworzoną konstrukcję! Jak z tym dalej żyć? Dzięki precyzyjnej metodzie ćwiczeń i analiz język filmu i książek złączyły się na kursie w jedną, niesamowitą opowieść. Wniosek z zajęć z Adaptacji? Istnieje wiele metod, ale opowieść ma jedną, najważniejszą cechę: jest wciągająca albo nie. Od tych zajęć rozpoczęła się moja przygoda z zawodowym pisaniem. Polecam wszystkim bohaterom podróżującym przez słowa.

Marcel Woźniak, autor powieści kryminalnych (Powtórka, Mgnienie, Otchłań) i biografii (Tyrmand. Pisarz o białych oczach), scenarzysta seriali telewizyjnych

Wędrowanie pomiędzy literackimi i filmowymi światami podczas rocznego kursu Adaptacja pod kierunkiem Agnieszki Kruk wspominam jako pasjonującą wyprawę. Poszukiwanie rozwiązań, którymi posłużyli się scenarzyści, by ożywić na ekranie literacki pierwowzór, stanowiło fascynujące i niezwykle cenne doświadczenie dowodzące, że nie istnieje jakiś alchemiczny wzorzec adaptacji, a sukces jest wypadkową różnych czynników. Tajemnica tkwi bowiem w umiejętności kreatywnego przekładu. Kurs Adaptacja nie tylko daje narzędzia do jego realizacji, ale uruchamia wyobraźnię.

Rafał Pawłowski, dziennikarz, krytyk filmowy, scenarzysta

Aby zgłosić chęć udziału w tym kursie, wystarczy skorzystać z linku poniżej.
Na podany adres email wkrótce przyjdzie do Ciebie wiadomość od StoryLab.pro wraz z treścią zawieranej przez nas umowy szkolenia. 

ZAPISUJĘ SIĘ

Jeśli masz dodatkowe pytania, możesz je przesłać na adres: a.gorgon@storylab.pro